Emzirme
işleri, ek gıdaya geçiş, uyku eğitimi meseleleri derken geldi çattı tuvalet
eğitimi zamanımız. 0-3 yaşın
4 temel direğinden biri bence. Planım yaza
bırakmaktı, ama bir gün evde bez kalmayınca Asya bezsizliğe çok alıştı ve takmak
istemedi. Ve tam 29. Ayda başladık. Yine oradan buradan, kitaptan defterden
internetten başka başka annelerden kırptığım bilgilerle madde madde nasıl bir
yol izlediğimizi anlatacagim. Ama genel olarak söylemek gerekirse: 27. Ay itibariyle başlamak (daha erken başlamak kimi zaman eğitimin uzun sürmesine neden olabilirmiş, ama çocuğunuzun hazır olup olmadığına göre karar verebilirsiniz) , kısa süreli bir
eğitim süreci için doğru bir tercih. “çişim var” cümlesini duymanız 1 ayı
bulabilir(?). İlk 4-5 gün sadece çişi bırakıyor ve yapınca söylüyorlar genelde.
“beze geri mi dönsek” diyeceğiniz bir çok an gelebilir, dönecekseniz dönün, ama
ne karar verirseniz kararlı olmanız önemli. Kararsızlığınızı hemen fark
ediyorlar.
1. Hazırlıklılık: Alışveriş ve psikolojik
hazırlığı kapsamaktadır. Alınacaklar: lazımlık (lazımlıkla başlamayı uygun
görenlerdenim, çocuğunuz müsaitse adaptörle başlayabilirsiniz), adaptör, bol
bol alt çamaşır ve eşofman alt (alışverişe beraber çıkmak psikolojik hazırlık
için de iyi olabilir), en büyüğünden alt açma kullan-at (biz çarşafın altına
bunu seriyoruz ve kaza olunca direkt atıyoruz), altı muşambalı alez (bunu da
çarşafın en altına). Psikolojik hazırlık için: 1-2 ay öncesinden uykudan
sonraları ve banyo öncesi lazımlığı kullanma, tuvalet alışkanlığı kazanmaya
yönelik hikayeler anlatma, kitaplar okuma, evde oyun oynarken sürekli çişi
gelen ve tuvalete giden oyuncaklar oyunları, hem cins ebeveyni tuvaleti
kullanırken izlemesine izin verme.
Ebeveynin psikolojik hazılığı: Aşırı sabırlı
olmaya, aşırı çamaşır yıkamaya, sürekli nevresim değiştirmeye, uzun uzuuuuunnn
tuvalette oturmaya hazırlıklı olmak! (nasıl olunabilirse =) Mümkünse etraftan
yardım almak, bakıcı-kreş öğretmeni-anneanne veya babaanneyle uygulayacağınız
yöntemi paylaşmak ve işbirliği yapmak.
2. Yönteme
ilişkin: Biz genel olarak token economy yöntemiyle başladık. Token ekonomy tanımı:
işlemsel şartlandırmaya dayalı davranış şekillendirmede arzu edilen
davranışların pekiştirilmesi amacıyla daha sonra asıl pekiştireçlerle
değiştirilebilen kupon, marka, sticker gibi sembolik yani ikincil (token)
pekiştireçlerin kullanılması. Biz sevdiğimiz stickerları her tuvalet kullanımından
sonra lazımlığa yapıştırdık (inanması güç ama bu onları çok heyecanlandırıyor).
İlk haftadan sonra pek gerek kalmıyor. Abartılı sevinçlerdense yeterli ve
yerinde tebriklerle kutladık tuvalet kullanımını (ama ilk büyük tuvaletine
bayram havasında sevindik de yine de pek çaktırmamaya çalıştık =). Mutfak zili: Elle ayarlanabilen mutfak zili bizim eğitimin en önemli parçası oldu. Çalar saat de kullanabilirsiniz. Amaç koşullanma, zamanı ayarlıyorsunuz ve zil çalınca "hadi tuvalete!" İnekli mutfak zilimiz de şeker mi şekerdi. Bir süre sonra ertelemek istediğinde kendi kurmayı da öğrendi. (Not: ilk zamanlar yemeklerden 15-30 dakika için hemen zili kuruyorduk). Tuvalet ortamı: İlk haftalarda tuvaleti koridora taşıdık ve küçük bir tuvalet köşesi yaptık. Sevdiği kitapları, tuvalet kitaplarını vs. koyduk.
3. Dışarıda:
Potetto portatif tuvalet inanılmaz bir icat! Aldıktan sonra evde mutlaka deneme
yapmanızı öneririm. Ama ilk hafta (gerçekten tutmayı öğrenene kadar) evden pek
uzaklaşmamak yerinde bir davranış olabilir. Ya da 2 saatlik aralarla dışarı
çıkmak iyi olabilir.
4.Gece
bez bağlamalı mı? Kaldırmalı mı?: İlk hafta, havalar yeteri kadar ısınmadığı için ve kasların
gece tutmaya daha geç alıştığını okuduğum için geceleri çamaşırın üstünden bez bağladım.
Bazen kuru kalktı bazen ıslak. Sonrasında ıslana ıslana bu işe alışması
gerektiğine inandığımdan bağlamadım. Nitekim, yaptığı zamanlarda uyanarak haber
vermeye başladı ve ara sıra olan kazalar dışında gece de tutmayı öğrendi. (Gece kaldırmak şimdilik bize uymadı, uyandırınca yapmıyor, sinirleniyor, ama başka çocuklar için bu daha iyi bir yöntem olabilir).
5. Büyük tuvalet hassas konu: Ben bu konuda
çok tedirgindim. Kabızlık hiçbir annenin istediği bir şey değil tabiki ama büyük
tuvaleti tutmayı öğrendikten sonraları kaçınılmaz olabiliyor (ne zaman ne kadar
tutmaları gerektiğini bilmedikleri için). Asya 5. Günde büyük tuvaletini
lazımlığa yaptı ve sonrası geldi. Ama bazen çok tutuyor. Biz böyle zamanlarda
15-20 dakikalık ılık su banyosu yaptırıyoruz. Bol bol suda oturuyor ve işe
yarıyor.
İşler yoluna girdiğinde alışkanlıklarını tamamlamak için token economy ye böyle de devam edebilirsiniz. |
Tuvalet eğitimi ile ilgili Freudian yazılar
okuyabilirsiniz. Benim de aynı fikirde olduğum durumlar var. Bu hassas
alışkanlığı kazandırma dönemi elbetteki ileriye yönelik davranış kodlarının belirleyicisi olabilir. Her durumda ebeveyne düşen “sabır” meselesi. Kaza
olduğunda sihirli cümlemiz “Asya unuttun mu tuvalete kalkmayı, hmmm keşke
yetişseydik, ama olsun yıkanırız şimdi” (çıkan çamaşır dağına bakmamaya
çalışarak =).Yıllar önce birisi bana tuvalete alışkanlığına ilişkin duydularımı yazmamı isteseydi (?) ne derdim bilmiyorum, ama şu an kısa kesmek için elimden geleni yaptım =)
1 yorum:
Yazılarınızın tamamı çok başarılı çoçukların tuvalet alışkanlığı kazandırma noktasında seyyar tuvalet gibi ürünleri tercih ediyorum sizce de doğru mu?
Yorum Gönder